Moa & Emil

- Följ med oss på en resa

Regn, regn och mera regn..

Publicerad 2014-03-24 04:40:09 i Allmänt

Nu var det återigen längesedan vi uppdaterade om vad vi gör. Sedan sist vi uppdaterade om vad vi gör var vi i Noosa. Sedan dess har vi besökt Rainbow Beach, Hervey Bay, Agnes Water, Airlie Beach, Townsville och Mission Beach där vi befinner oss nu. En kort sammanfattning om alla ställen då:

Rainbow Beach: väldigt litet ställe, fin strand som skiftade i olika färger, därav namnet, annars inte mycket att göra här. Vi spenderade lite vår tid på stranden samt tog en promenad till en sanddyn.

Hervey Bay: större ställe än Rainbow Beach, fortfarande inte mycket att göra i stan dock. Fin strand som inte hade mycket vågor eftersom det skyddas av Fraser Island. Inget bad här dock, i Hervey bay hade vi dåligt väder hela tiden, det var mulet om det inte regnade. Det gjorde dock inte så mycket här eftersom vi båda två inte mådde så bra, vi misstänker vattnet vi drack på Fraser Island..

Agnes Water: I Hervey bay hade vi varken tillgång till internet eller tv så vi var rätt lyckligt ovetande om vad som händer i världen. I Agnes Water fick vi höra att det är en cyklon som orsakar vädret och att flera båtturer ifrån Airlie Beach blivit inställda. Här blev vi rätt oroliga hur det skulle bli med vår båttur vi hr ju hittills inte haft någon tur med vädret på våra turer.. Även i Agnes Water inleddes det med dåligt väder, som tur var klarnade det upp och vi kunde utnyttja stranden - sista stället det går att bada i havet under den här tiden. Norr om Agnes Water finns det nämligen maneter och även rockor som gör att det är för farligt att bada. Ifrån Agnes Water tog vi nattbuss upp till Airlie Beach, en liten tur på 10 timmar. Första busschauffören tyckte att det var en utmärkt idé att låta alla kliva på bussen för att sedan köra upprop i bussen - inte den bästa idén eftersom han inte kunde uttala de flesta namnen rätt så det tog sin tid. Vi satt längst fram i bussen, vilket är skönt, däremot var busschauffören tvungen att köra ac:n på max nästan hela tiden för att rutorna immade igen annars så det var en väldigt kall natt!

Airlie Beach: äntligen framme i Airlie Beach klockan 7 på morgonen gick vi till vandrarhemmet, som tur var kunde vi checka in direkt så vi la oss och sov i 2 timmar. Det behövdes! :) Klockan 9 dagen efter startade vår båttur, det var första gången dom seglade på en vecka på grund av cyklonen då vi hade tur! Vi hade jättefint väder under hela tiden vi var ute - dock var det lite för lite vind för att vi skulle kunna segla men bättre är väl det. Vi spenderade 3 dagar ute bland Whitsundays öarna. Båtturen är bland det bästa vi gjort under vår resa. Vi var 24 st på båten + 3 som jobbar, en väldigt bra grupp var det. Dagarna spenderade vi med att åka omkring med båten, snorklade väldigt mycket, paddlade havskajaker första dagen, besökte Whitehaven stranden och bara njöt av det fina vädret och den goda maten. När vi snorklade var vi tvungna att använda sting suits för att skydda oss. Under snorklingen har vi sett massa olika koraller, massvis med färgglada fiskar samt stora sköldpaddor. Riktigt roligt var det att se allting! Whitehaven stranden var sagolikt vacker! Den enda nackdelen var väl att det inte går att bada. Vår guide berättade att stranden inte består av sand utan silica - ser ut som sand men väldigt ljus och mjuk. Det bildas ingen ny silica och därför är det förbjudet att ta med sig silica därifrån. tydligen så har de gjort beräkningar på det och kommit fram till att om alla som besöker Whitehaven tar med sig en flaska med silica därifrån så är stranden borta om bara 3 år. För att undvika detta har de satt höga böter på det, tror det var 1500 dollar i böter om de i säkerhetskontrollen på flygplatsen hittar en burk silica i ditt bagage. Guiden berättade även om en alldeles för rik man som äger en ö i Whitsundays, han for till Whitehaven med 2 containrar och hämtade silica för att skapa sin egna strand. För detta fick han 50000 dollar i böter, naturen gav honom dock sitt egna straff - 2 veckor senare kom drt nämligen en cyklon som tog all silica med sig.

Sista tiden i Airlie Beach spenderade vi vid lagunen där med att sola och bada i det fina vädret, här tänkte vi att det dåliga vädret är över nu. Där hade vi dock väldigt fel..

Townsville: första dagen i Townsville var det fint väder och vi vandrade längs the strand, gick upp på ett berg alldeles intill vandrarhemmet vilket det egentligen var för varmt för. Andra dagen började det regna och nu verkar det ska regna varje dag tills efter vi lämnat Australien. Som de sa på vandrarhemmet här - wet season kom sent i år och nu verkar vädret skynda sig med att tömma ut allt regn, så nu regnar det mycket.. I Townsville vandrade vi mest runt i stan, inte mycket att göra där i stan heller. 2 dagar mötte vi dock upp Drew som jag lärde känna i Skottland för över 5 år sedan. Det var väldigt roligt att träffa honom igen, han skämmde bort oss genom att bjuda på både frukost och lunch. Han visade även oss runt lite i bil, vädret tillät inte mer än så.
Mission beach: ja här befinner vi oss nu, i 3 nätter eftersom vi inte kunde avboka sista natten när vi checkat in. Här har vi varit ute på några korta promenader innan vi tvingats vända om för att det regnar för mycket. Just nu öser regnet ner, snart ska vi äta lite lunch och sen åka med vandrarhemmets shuttle till mataffären och handla lite - händer inte mycket mer än så här om dagarna. Emil är duktig och räknar mycket matte dock. Imorgon åker vi till Cairns, finns nog mer där att göra även om det ska regna hela tiden vi är där också.

Postat av: Nicolefut

Publicerad 2021-06-15 15:45:31

AllExpress Endless coupons, discounts, promotions and flash deals. Competitive Prices On More Than 100 Million Items. Check Out All Deals on AllExpress. 24*7 Customer care. Buyer's Protection. Free Shipping Worldwide. Secure Payment Method.

[url=https://bit.ly/3cpTG0U]inexpensive. Watch accessories .constantly[/url]
[url=https://torgovaya.xyz/ali]very fast. Team sports .constantly[/url]
[url=https://bit.ly/3v3EZXR]high quality. Earrings .Anytime[/url]
[url=https://bit.ly/2TKdfKF]high quality. Clothes for babies .constantly[/url]
[url=https://bit.ly/3cpTG0U]high quality. Leggings . to any place[/url]

@a

Postat av: JamesQuish

Publicerad 2023-05-02 17:08:24

Vitae facilis voluptatem illo odit amet quis voluptatem. Nulla et non aut aperiam eveniet libero occaecati nam. Alias molestias id aut qui. Ab nulla aut fugiat quibusdam consequatur consectetur animi ut.
Enim eveniet dolorum illum aut cum nesciunt vero itaque. Perferendis nihil quaerat quos qui dolorem. Voluptas non odit aut est voluptatem in ad quo. Dolorem eum alias placeat. Nihil reiciendis saepe aut sed quis. Et sed ut sed.

Illum consequuntur odit et magni tempora ut. Nesciunt magni voluptatum consequatur dolor tenetur eius dolorum. Id ut sit cumque maiores voluptatibus. Nesciunt vitae et veniam adipisci blanditiis nulla nesciunt dolor.

Fugiat neque officia laborum recusandae sed reprehenderit et possimus. Ut aut minus minima sed non voluptatem. Enim ex soluta itaque molestiae neque quo harum nostrum.

Tenetur quia placeat totam. Aspernatur natus alias et animi ut ullam dignissimos sit. Nobis fuga rerum itaque inventore impedit consequatur et. Minus non autem sint qui.

Aut nihil neque soluta. Tempore sequi reiciendis reiciendis fugit. Repellat qui vel eos doloremque explicabo earum praesentium debitis. Quo doloribus corporis alias. Ut illo et voluptatem non modi corporis nihil voluptatum.