Moa & Emil

- Följ med oss på en resa

Regn, regn och mera regn..

Publicerad 2014-03-24 04:40:09 i Allmänt

Nu var det återigen längesedan vi uppdaterade om vad vi gör. Sedan sist vi uppdaterade om vad vi gör var vi i Noosa. Sedan dess har vi besökt Rainbow Beach, Hervey Bay, Agnes Water, Airlie Beach, Townsville och Mission Beach där vi befinner oss nu. En kort sammanfattning om alla ställen då:

Rainbow Beach: väldigt litet ställe, fin strand som skiftade i olika färger, därav namnet, annars inte mycket att göra här. Vi spenderade lite vår tid på stranden samt tog en promenad till en sanddyn.

Hervey Bay: större ställe än Rainbow Beach, fortfarande inte mycket att göra i stan dock. Fin strand som inte hade mycket vågor eftersom det skyddas av Fraser Island. Inget bad här dock, i Hervey bay hade vi dåligt väder hela tiden, det var mulet om det inte regnade. Det gjorde dock inte så mycket här eftersom vi båda två inte mådde så bra, vi misstänker vattnet vi drack på Fraser Island..

Agnes Water: I Hervey bay hade vi varken tillgång till internet eller tv så vi var rätt lyckligt ovetande om vad som händer i världen. I Agnes Water fick vi höra att det är en cyklon som orsakar vädret och att flera båtturer ifrån Airlie Beach blivit inställda. Här blev vi rätt oroliga hur det skulle bli med vår båttur vi hr ju hittills inte haft någon tur med vädret på våra turer.. Även i Agnes Water inleddes det med dåligt väder, som tur var klarnade det upp och vi kunde utnyttja stranden - sista stället det går att bada i havet under den här tiden. Norr om Agnes Water finns det nämligen maneter och även rockor som gör att det är för farligt att bada. Ifrån Agnes Water tog vi nattbuss upp till Airlie Beach, en liten tur på 10 timmar. Första busschauffören tyckte att det var en utmärkt idé att låta alla kliva på bussen för att sedan köra upprop i bussen - inte den bästa idén eftersom han inte kunde uttala de flesta namnen rätt så det tog sin tid. Vi satt längst fram i bussen, vilket är skönt, däremot var busschauffören tvungen att köra ac:n på max nästan hela tiden för att rutorna immade igen annars så det var en väldigt kall natt!

Airlie Beach: äntligen framme i Airlie Beach klockan 7 på morgonen gick vi till vandrarhemmet, som tur var kunde vi checka in direkt så vi la oss och sov i 2 timmar. Det behövdes! :) Klockan 9 dagen efter startade vår båttur, det var första gången dom seglade på en vecka på grund av cyklonen då vi hade tur! Vi hade jättefint väder under hela tiden vi var ute - dock var det lite för lite vind för att vi skulle kunna segla men bättre är väl det. Vi spenderade 3 dagar ute bland Whitsundays öarna. Båtturen är bland det bästa vi gjort under vår resa. Vi var 24 st på båten + 3 som jobbar, en väldigt bra grupp var det. Dagarna spenderade vi med att åka omkring med båten, snorklade väldigt mycket, paddlade havskajaker första dagen, besökte Whitehaven stranden och bara njöt av det fina vädret och den goda maten. När vi snorklade var vi tvungna att använda sting suits för att skydda oss. Under snorklingen har vi sett massa olika koraller, massvis med färgglada fiskar samt stora sköldpaddor. Riktigt roligt var det att se allting! Whitehaven stranden var sagolikt vacker! Den enda nackdelen var väl att det inte går att bada. Vår guide berättade att stranden inte består av sand utan silica - ser ut som sand men väldigt ljus och mjuk. Det bildas ingen ny silica och därför är det förbjudet att ta med sig silica därifrån. tydligen så har de gjort beräkningar på det och kommit fram till att om alla som besöker Whitehaven tar med sig en flaska med silica därifrån så är stranden borta om bara 3 år. För att undvika detta har de satt höga böter på det, tror det var 1500 dollar i böter om de i säkerhetskontrollen på flygplatsen hittar en burk silica i ditt bagage. Guiden berättade även om en alldeles för rik man som äger en ö i Whitsundays, han for till Whitehaven med 2 containrar och hämtade silica för att skapa sin egna strand. För detta fick han 50000 dollar i böter, naturen gav honom dock sitt egna straff - 2 veckor senare kom drt nämligen en cyklon som tog all silica med sig.

Sista tiden i Airlie Beach spenderade vi vid lagunen där med att sola och bada i det fina vädret, här tänkte vi att det dåliga vädret är över nu. Där hade vi dock väldigt fel..

Townsville: första dagen i Townsville var det fint väder och vi vandrade längs the strand, gick upp på ett berg alldeles intill vandrarhemmet vilket det egentligen var för varmt för. Andra dagen började det regna och nu verkar det ska regna varje dag tills efter vi lämnat Australien. Som de sa på vandrarhemmet här - wet season kom sent i år och nu verkar vädret skynda sig med att tömma ut allt regn, så nu regnar det mycket.. I Townsville vandrade vi mest runt i stan, inte mycket att göra där i stan heller. 2 dagar mötte vi dock upp Drew som jag lärde känna i Skottland för över 5 år sedan. Det var väldigt roligt att träffa honom igen, han skämmde bort oss genom att bjuda på både frukost och lunch. Han visade även oss runt lite i bil, vädret tillät inte mer än så.
Mission beach: ja här befinner vi oss nu, i 3 nätter eftersom vi inte kunde avboka sista natten när vi checkat in. Här har vi varit ute på några korta promenader innan vi tvingats vända om för att det regnar för mycket. Just nu öser regnet ner, snart ska vi äta lite lunch och sen åka med vandrarhemmets shuttle till mataffären och handla lite - händer inte mycket mer än så här om dagarna. Emil är duktig och räknar mycket matte dock. Imorgon åker vi till Cairns, finns nog mer där att göra även om det ska regna hela tiden vi är där också.

Lite allmän uppdatering

Publicerad 2014-03-21 01:10:14 i Allmänt

Tänkte börja med ett allmänt inlägg om hur vi har det så får Emil skriva om vad vi gjort på sistone sen. Allt är bra med oss men såklart så har det blivit dåligt väder igen. Här i Australien har vi verkligen haft otur med vädret för det mesta. Idag regnar det, precis som det gjorde igår och ska göra den närmaste veckan. Vi har en natt kvar i Townsville, därefter har vi bokat 3 nätter i Mission Beach. Vi funderar på om vi ska försöka avboka den sista natten i Mission Beach och åka upp till Cairns en dag tidigare. Är det dåligt väder i Mission beach lär det inte finnas nånting att göra där.

Idag är det bara en vecka kvar i Australien vilket känns lite konstigt, tiden har gått så fort på sistone. Det ska dock bli väldigt skönt att slippa bo på vandrarhem, det är vi rätt trötta på nu. Vi längtar även hem till Sverige, iallafall lite grann. Det som vi framför allt längtar efter är att kunna laga mat på ett annat sätt, här på vandrarhemmen är köken inte alltid dom fräschaste och det kan bli rätt trångt när flera lagar mat samtidigt. Den enda kryddan vi ägt de senaste 4 månaderna är salt, förutom köttbuljong då, blir inte så rolig matlagning med det. Vi har dock köpt mycket färdiga kryddblandningar där man bara tillsätter kyckling eller nåt liknande, har funkat bra.
Inatt är sista natten som vi bor i sovsal, väldigt skönt att slippa dela rum med andra! Det är så många gånger jag har haft svårt att somna på grund av att folk snarkar, pratar i sömnen eller håller på att fixa med packning eller liknande. Våningssängarna har även en tendens att vara väldigt ostabila, som nu till exempel, så fort killen som sover under mig rör sig lite grann så skakar hela sängen. :) Men att bo på vandrarhem har väl sin charm det också, vi har träffat väldigt mycket olika folk och såklart sparat väldigt mycket pengar med att bo såhär.

När vi hade rest i ungefär en månad gick Emils pulsklocka sönder. Detta var extremt jobbigt för Emil eftersom det tydligen är helt omöjligt att träna utan en klocka, man vet inte hur långt eller hur länge man sprungit.. Emils planer gick då i att köpa en ny klocka, det var jag starkt emot! Såklart blev det ingen klocka och det tog väl några veckor innan Emil slutade klaga och accepterade det. :) För några veckor sedan kom nästa slag mot Emils träning, den här gången något värre. Han har fått ont i hälarna, misstänker att det är någon inflammation och han har därför inte sprungit på några veckor nu. Den här tiden är första gången som jag faktiskt tränar mer än Emil, rätt ovant! Nu har han börjat tejpa fötterna för att se om det funkar bättre då, vi hoppas på det. :)

Fraser Island och lite till

Publicerad 2014-03-04 00:12:23 i Allmänt

Nu har vi varit på ett äventyr med fallbjörnar och fyrhjulsdrift. Men vi börjar där vi slutade, i Brisbane. Där stötte vi ihop med två kändisar från Sverige, Ludvig och Annika. De är här och lever livet i orienteringsskogen, jag o andra sidan förstår inte riktigt hur de vågar sig ut bland alla ormar och spindlar. Vi mötes upp på south bank och hängde vid lagunerna där på förmiddan innan vi sökte upp lite mat på en pizzeria för lunch. Självklart är det barbecuesås på pizzorna oavsett om pizzan heter BBQ eller chicken. Här kan man ha barbeque sås på allt. Spännande även med ödlor som springer runt på uteserveringen när man ska käka, gäller att hålla koll på vad som är under bordet. Efter lunchen tog vi oss in till city center, Ludvig och Annika var tvungen att bege sig tillbaka med buss till Bardon för att förbereda orienteringsträningar och jag och Moa var tvungen att gå på sandaljakt. I förra inlägget skrev jag ju att de luktade död om Moas sandaler, dagen efter vi la upp det så dödkonstaterade Moa dem och de fick ett värdigt slut på sitt liv i en soptunna. Att vara på sandaljakt med Moa är inte det lättaste, då Moa-sandaler inte direkt kan plockas från träd utan de kräver yttersta skicklighet i färgsättning, pris och skostorlek från skorna för att de ska bli ett byte för Moas fötter. Det var inget som kathmandu-butiken i Brisbane lyckades uppfylla så vi blev less på sandaler och började jaga telefoner istället för att lyckas ordna upp allt strul med vårt äventyr. Telefon var lättare att hitta då det endast krävdes att den gick att ringa från till ett gratis-nummer se så löste sig de mesta av strulet sig, i alla fall till nästa dag. Sista dagen i Brisbane blev en fixardag, vi bokade bussar och hostel för resten av vistelsen här i Australien och fixade till allt strul kring äventyret. Sedan tog vi en promenad runt i Brisbane och åkte en lite färja på floden som rinner genom staden. På kvällen tog vi oss ut till Bardon då vi blivit bjudna på middag hos familjen som Ludvig och Annika bodde med. Det var en trevlig tillställning där det bjöds på nudelsalad och grillat lamm. Frukt, ost och kex till efterrätt. Det är annat en pasta, korv och tomatsås. Efter det blev vi skjutdade upp till Mt Cootha där man kan se ut över hela Brisbane. Dagen efter var drt bara att packa ihop vårt pick o pack o ta oss vidare till Noosa.

Noosa är en kuststad några mil norr om Brisbane med fina stränder och en nationalpark som man kan traska omkring i. Där använde vi den mesta tiden till att ligga på stranden och bada. Efter två dagar i Noosa drog vi ut på äventyr med Dropbear Adventures. 3-dagar tag-a-long tur på Fraser Island, världens största sandö, nästan helt i sand. Och för att ta sig fram var det fyrhjulsdrivet som krävdes och ibland även lite fart. För att ta oss över till Fraser Island tog vi en färja över från stranden på fastlandet, redan här körde ledbilen fast i den lösa sanden och fick puttas loss. Mycket av det berodde på att bilen hade släp men då funderade vi lite på hur det skulle gå att köra de här tre dagarna när guiden som är van vid sand kör fast.
Vårt äventyr på ön började med att vi tog oss till lägret som skulle vara vårt hem under tiden på ön, här reste vi tälten och åt lunch. Efter lunchen körde Emil bilen för första gången, vi åkte till Lake Wabby. Det är en liten sjö som är över 40 meter djup, här spenderade vi eftermiddagen med att sola och bada. Kvällen spenderades sedan i lägret, under kvällen fick vi se vår första dingo som smög fram när vi började laga middag.

Söndagens äventyr startade 05:30 för vår del då vi klev up för att se solen resa sig ur havet. Tyvärr var det lite moln i vägen så det blev inte en storslagen soluppgång men molnen gav en häftig effekt i sig då mqn såg strålar skina igenom på sina ställen. Efter frukost bar det av till Eli Creek för sol och bad. Eli Creek är en bäck där vattnet kommer från en källa på ön vilket gör att vattnet är otroligt klart och rent. Typ det godaste vattnet vi druckit här i OZ. Man låg och flöt med bäcken till man nådde mynningen i havet. Efter lunchen drog vi vidare till Indian heads, det är ett av de få ställena på ön som inte är sand utan berg. All sand har som fastnat mot berget och byggt upp själva ön. Efter Indian heads åkte vi till champange pool, berghällar som formar små pooler, vågorna från havet sköljer in och fyller på med vatten.
På vägen tillbaka till lägret stannade vi för att kolla. Maheno vraket samt badade i Eli Creek för att skölja av oss saltvattnet. Den här kvällen blev det en väldigt tidig kväll för oss, vi gick och la oss vid halv tio tillsammans med många andra ur gruppen.
Måndagen startades med att packa ihop lite i lägret och sedan bege oss till Central Station, det som förr i tiden var en tågstation från vilken man fraktade stockar ut till stranden. Hit in var det en väldigt skakig åktur på några kilometer, väl framme gick vi en tur i regnskogen tillsammans med myggen. Efter detta fortsatte bilturen pp krokiga skogsvägar till Lake McKenzie, här badade vi i det kristallklara vattnet samt skrubbade oss med sanden. Det här var det sista vi gjorde på Fraser Island och efter det började vi röra oss tillbaka till Noosa. På hemvägen var det lågvatten vilket gjorde att vi kunde köra på stranden hela vägen tillbaka till Noosa.

Igår kväll började Emil skriva på det här inlägget men tog en paus vid halv nio för att vila lite trots att jag sa åt honom att det var en dålig idé. En timme senare försökte jag väcka honom för att han skulle borsta tänderna, då sa han bestämt ifrån att det skulle han inte göra. Emil vaknade först vid 7 i morse och undrade varför jag aldrig väckte honom igår kväll, vi var alltså rätt trötta eftet helgens äventyr. :)
Idag ska vi byta vandrarhem här i Noosa, sedan är planen att bara ligga på stranden. Imorgon bitti tar vi bussen upp till Rainbow beach där vi ska bo i två nätter, ett väldigt litet ställe där det tydligen inte händer nånting men det finns väldigt fina stränder.

Mar. 03, 2014

Publicerad 2014-03-03 12:25:39 i Allmänt

Ikväll har vi kommit hem från Fraser Island, där har vi spenderat 2 nätter och 3 dagar. Emil har påbörjat ett inlägg om det men somnat iftån, förhoppningsvis blir det klart imorgon bitti. :)
Här kommer det lite bilder så länge;

vi var en rätt stor grupp, 33 st plus guide men det funkade bra.

4 st fyrhjulsdrivna bilar åkte vi omkring i.

sånna här tremannatält som vi två personer i.

Första morgonen ringde vår väckarklocka 05:25 för att vi skulle gå upp och se soluppgången, väldigt fint trots att det var lute molnigt.

Uppe på Indian Head, härifrån såg vi en sköldpadda simma omkring nere i havet, tyvärr hann den försvinna innan vi hann fota den.

En massa olika djur har vi sett, bland annat dingos. Nattetid smög dom omkring vårt läger, de är tydligen väldigt nyfikna av sig. inte helt ovanligt att de tar sig i tält för att nånting luktar spännande, därför fick vi inte lämna nånting i tälten, det var inte bara lukten av mat utan till exempel också tandkräm som väckte deras intresse.

Stranden vid Lake Mckenzie.

Ett vrak som ligger på stranden.