Moa & Emil

- Följ med oss på en resa

Blå, blöta berg

Publicerad 2014-02-04 10:33:08 i Allmänt

Idag har vi varit på en tur till Blue Mountains. Som egentligen inte är berg utan en hög platå där vatten har skapat stora dalgångar. Samma som Grand Canyon i USA men inte lika stort och inte lika mycket vatten som rinner igenom. Vi tog en billig guidad tur, förmodligen den billigaste. Av vår erfarenhet så brukar det inte vara så mycket guidande utan man blir mest skjutsad runt till de mest kända platserna utan att man behöver tänka själv. Naturligtvis var denna tur också så. De började med att guiden var 20min sen till upphämtningen. Sedan väntade en bilresa på dryga timmen innnan vi kom upp till själva parken. Som är en nationalpark för att den duger inget annat till, de går inte bruka jorden där och man kan inte bedriva skogsbruk heller för träden växer inte speciellt bra. Det är kruttorrt i backen. De hade inte regnat på en månad där uppe. Första turen vi gjorde var till ett vattenfall, kommer inte ihåg namnet, och några lookouts med fantastisk utsikt, tyvärr för oss var det lite mulet och naturligtvis var det inte speciellt mycket vatten i vattenfallet. Eftersom det inte regnat på en månad. Kruttorrt som sagt. Nästa stopp på turen var en dalgång med regnskog inklämd mellan eukalyptusskogarna. Man tror att regnskogen är rester från den skog som täckte Australien medan dinosaurierna strövade omkring här för 80 miljoner år sedan. Och vad är väl en regnskog utan regn, det måste ju regna där, och naturligtvis när det inte regnat på en månad och allt är kruttorrt så måste det regna. Så det regnade, himlen öppnade sig och all tillstymmelse till vackra vyer försvann in i en vit vägg av dimma och regn, regn och regn. Britterna som var med på turen klagade på att de hade inte åkt utomlands för att få vädret som de har där hemma, för de blev precis ett sånt väder. Lunchen blev flyttad till en rastplats efter motorvägen men vi hade i alla fall tak över huvudet. Efter lunchen så stod "three sisters" på programmet, naturligtvis såg man inte dem heller utan bara en vit vägg. Guiden släppte istället av oss på en gata med en pub på ena sidan och ett fik på andra. Jag och Moa valde fiket. Sedan åkte vi tillbaka in till Sydney. Tur i oturen var att det sista jag o Moa bestämde oss för innan vi klev ut ur rummet i morse var att packa med regnjackor. Guiden vi hade var dock duktig på språk o geografi, han visste att Umeå låg i norra Sverige, och han kunde en hel del svenska ord, vissa mer användbara än andra.

Varför Blue Mountains kallas Blue Mountains är en historia som ni får ta reda på själv om ni inte vet det, spännande.

Tips, googla följande: Blue Mountains eukalyptus.

Om vädret är bättre imorgon åker vi till Bondi Beach annars går vi på museum.