Moa & Emil

- Följ med oss på en resa

Feb. 02, 2014

Publicerad 2014-02-02 07:10:22 i Allmänt

Allting är bra med oss här i Sydney, första dagen gick vi en gratis stadsvandring med samma företag som i Melbourne. Även den här vandringen var väldigt bra. Efter vandringen gick vi en snabbsväng på ett konstmuseum. Senare på eftermiddagen satt vi på ett fik när vi fick se 2 polisbilar, 1 polismotorcykel, en ambulans och 2 stycken mindre bussar som det stod "police rescue" på åka förbi. Senare på kvällen läste vi i tidningen att det var en kvinna som blivit överkörd av en buss, föraren hade inte märkt någonting utan vittnen till olyckan fick stoppa bussen. Det hade tagit över 2 timmar att få loss henne, tyvärr avled hon senare av skadorna. Redan i år, på bara 29 dagar som det var när det skrevs i tidningen, har 32 personer dött i trafiken här i New South Wales, delen av Australien där Sydney ligger, uppe i 33 nu med kvinnan här i Sydney. Känns väldigt skönt att vi inte ska köra bil här, då hade nog siffrorna varit ännu högre.

Andra dagen i Sydney tog vi en färja ut till Manly beach för att sola och bada. Vi hann väl vara på stranden i max 45 minuter innan de stängde stranden för bad på grund av farliga strömmar, vi hann såklart inte bada. Men vad gör väl det, imorgon åker vi till Bondi som är den mest kända stranden här i Sydney och där kommer det att bli bad. Vi har även strövat omkring i området som heter The Rocks. De är en av de äldsta stadsdelarna här, och har inte alltid varit så mysigt och trevligt ställe som det är nu. Eller vad sägs om puben som bjöd på varannan öl tills dess att man var så full att man inte längre kunde sitta upp. Då öppnade dom golvluckan under stolen och man hamnade i källaren. Dagen efter kunde man vakna upp på en båt, såld som slav, typ. Vi tog en öl där, sen vågade vi inte beställa nåt mer... Vi kunde ju kanske fått en billig hemresa i och för sig, den tanken slog mig först nu. Vi passade även på att käka känguru på pizza där. Inte konstigare än kebab hemma, men inte gott enligt Moa. Jag ställer mig neutral, pizza är nog inte rätta sättet att dömma kött, det vet alla som käkat typ oxfilé på pizza. Vi vågade dock inte oss på pizzan 'Coat of arms' som hade just djuren i statsvapnet som fyllning. Känguru och emu, en kombination som inte tilltalade oss. Hur gott vore det med tjäder och älg på pizza liksom. Visste ni att den gemensamma nämnaren mellan dessa två djur är att ingen av dem kan backa. De var därför de hamnade på statsvapnet.

Vi har även strosat omkring i Darling Harbour och sett fyrverkerishowen som de har varje helg där. På torsdsg hoppas vi kunna se premiären av Robocop på världens största IMAX bio där i Darling med. På tisdag blir det Blue Mountains över dagen. Och ikväll morsan, ska jag och Moa fira att vi går in i hästens år. (Kinesiskt nyår, största festligheterna utanför Kina tydligen). Du får passa på att ge hästarna där hemma lite extra hö nästa gång du träffar dem. Nu ska vi handla fyra portioner standardmiddagar, de vill säga 8 korvar, 500g pasta en burk tomatsås. Pris per portion: 2 dollar. Lite billigare än att äta på Quay, en standardmiddag där går lös på 175 dollar. I det priset ingår dock att man får en av de vackraste stadsvyerna här i världen, med Harbour bridge till vänster och operahuset till höger samt fyra rätter som är tillagade i en av världens bästa restauranger.

Vill man nöja sig med bara utsikten kan man annars köpa en lägenhet i toastern för nätta 17.000.000 australiensiska dollar (låter bättre om man säger 0.1 miljarder kronor).
Eller så går man till kryssningsterminalen och njuter av utsikten gratis och går sen hem till det underdimensionerade köket i hostelet, slåss om kastruller och gashällar, käkar korv och makaroner till sorlet av fylleskrål. Det är så vi gör.