Moa & Emil

- Följ med oss på en resa

Sandaldöd

Publicerad 2014-02-25 01:12:58 i Allmänt

Lägesrapport från södra halvklotet. Måndag 24 Februari, Brisbane 22.55. Väder. Klart till hakvklart, 23 grader, svag ostlig vind 3 m/s.

Moas sandaler har börjat ruttna och luktar död, mina sandaler har gjort att jag har ont i hälarna. Annars så är det bra med oss. Igår brände vi sjukt mycket pengar på att få se Fraser Island och Whitsundays. Kalaset gick lös på 5600 per person. Ja, de vet hur man tar betalt. Allt firades med att köpa den dyraste glassbägare jag ätit. Vi delade på en large-size som jag skulle säga var normal-size hemma, 40 spänn gick det på, utan topping eller strössel. Å andra sidan så gjorde de glassen på beställning, med hjälp av bland annat flytande kväve, discoljus och popmusik. Smak, självklart blev det salted caramel med popcorn. Salted caramel är både min och moas favorit bland glassmaker just nu.

Från Byron drog vi vidare norrut till Surfers Paradise utan att passera Nimbin. Där ska gräsröken tydligen ligga tätare än på många andra ställen här på vår jord ocjh de ska tydligen finnas en hel del original att skåda in längs gatorna. Vi skippade passiv rökning och spenderade våra pengar på att åka vattenru(tjs)(ch)(tsh)(sj)(sch)kanor och berg och dalbana på White Water World och Dreamworld. Bäst var tower of terror 2, likt en gevärskula blev man iväg skickad i en tunnel så man kom upp i 160 km/h på 6 sekunder, när man kom ut ur tunneln bar de av rakt uppför på utsidan av ett torn så långt farten räckte, sedan föll man tillbaka ner mot marken och in i tunneln igen. Naturligtvis satt man bakvänt så man såg marken lämna en när man åkte uppåt och sedan kom rusande emot en när gravitationen drog en tillbaka. Bästa vattenru***kana var den där man klev in i en kapsel och sesan öppnades en lucka i golvet och man föll typ rakt ner.
Vi var även upp i skypoint i Surfers, ett utsiktsdäck på 77:e våningen där man kubde se ut över havet, stranden och alla kanaler innanför yttersta landremsan. Hissen upp kunde också nästan räknas som en åkattraktion. 77 våningar på 43 sekunder, välsmord hiss.

OS-sändningarna har varit ett totalt fiasko här, i alla fall ur svensk synvinkel. Hur kan man bryta herrsrafetten med sex minuter kvar och visa reklam och därefter fyrmansbob. Eller visa repris av konståkningsfinalen samtidigt som det är semifinal i hockey. Ett annat fiasko är att queensland, där vi är nu, inte har daylight saving time vilket gör att de ligger en timme före östkusten och att det är bäck mörkt ute klockan sju på kvällen och skulle man mot förmodan vilja njuta av soluppgången måste man vara uppe typ fem.

Vi är i Brisbane nu om inte det framgick av texten.

Feb. 17, 2014

Publicerad 2014-02-17 03:02:18 i Allmänt

Nu har vi lämnat Sydney bakom oss och börjat resan mot Cairns. Första stoppet på vägen var Newcastle, där stannade vi bara i två nätter. Vi hängde mest på stranden och sen kollade vi in den nedlagda artilleri anläggningen som låg där. Efter det åkte vi ytterligare någon timme med buss norrut till Port Macquarie. Där blev de mer strandhäng och vi gick även en häftig walking track längs kusten. Andra kvällen i Port när vi satt och tittade lite på OS kom det en kille och frågade om vi ville vara med och surfa, det skulle vara en kort teorilektion på kvällen följt av surfning tidigt morgonen efter. Det tackade vi ja till, morgonen efter ringde väckarklockan 05:15 och vi klev upp och väntade tillsammans med två andra tjejer på att han skulle dyka upp, klockan sju gav vi upp och konstaterade att vi klivit upp så tidigt helt i onödan. I Port finns även Australiens enda koala-hospital. Där kan man se koaler, blinda koaler, amputerade koaler, brännskadade koaler och koaler med diarré. Vi gick en guidad tur där de berättade om koaler och de olika koalerna som var inlagda. En intressant sak som de berättade var att eukalyptusträden kan försvar sig från att bli helt uppätna av koaler. När koalerna äter löven så startar träden att producera mer gift och tillslut tycker inte koalerna om löven längre så då byter de träd. Smarta träd.

Efter Port var det Coffs Harbour som gällde, i Coffs surfade vi, första gången för Emil. Det var rätt dåliga vågor i Coffs men vi lyckades iallafall åka med vågorna och Emil blev definitivt sugen på att surfa mer! I övrigt hade vi det väldigt lugnt i Coffs, inte så mycket att göra där eftersom det är ett litet ställe. I Coffs spenderade vi totalt tre nätter.

Coffs Harbour följdes upp av ett bedök i Yamba, ytterligare ett litet ställe som var väldigt fint och rogivande. Första dagen tog vi en promenad längs stränderna och tog det bara lugnt på stranden, vädret var inte det bästa den här dagen även om det var väldigt varmt. Dagen efter följde vi med på en surftur som vandrarhemmet ordnade, den här gången kom vi iväg och fick bra hjälp av tjejen som höll i det. Emil har blivit väldigt duktig på att surfa och kan faktiskt stå rätt länge nu. För mig går det sämre, även om jag lyckades stå ett litet tag jag med så slår jag mig mest bara på brädan, så svårt att hålla kontroll på den med alla vågor så jag har väl mer eller mindre gett upp det där. Sista dagen i Yamba hyrde Emil en surfbräda för att fortsätta övandet, tyvärr var det sämre vågor den här dagen. I Yamba var det mulet mest hela tiden men som tur var regnade det bara på nätterna. Lite synd att det var sånt väder där eftersom det inte fanns så mycket att göra förutom att vara på stranden.

Igår nådde vi Byron Bay, då var det 29 grader varmt här och strålande sol. Vi började med att ta en promenad och spana in strande, Emil blev glad för han hittade en simbassäng på vägen hem. Efter att ha handlat mat och ätit lunch begav vi oss sedan ner på stranden. Igår blåste det väldigt mycket vilket gjorde att det inte kändes så varmt när man låg på stranden däremot fick vi sand precis överallt.
Idag är det återigen mulet och vi passar på att boka lite fler bussresor samt boenden. Vi har även börjat kolla på Malaysia och planera vad vi ska göra där. Förresten har vi bokat hemresa, den 13 april kommer vi till Sverige så påsken kommer att firas hemma. Mamma, jag vill ha massor av godis på påsk i år, Emil vill däremot inte ha nånting, han kan få en morot bara så blir han nog nöjd. :)

Fyren i Port Macquarie syns på avstånd på den här bilden.

Port Macquarie.

Pippi beach i Yamba.

vi har bilder och filmer på när Emil surfar, tyvärr är de på dom andra kamerorna. Annars har vi varit rätt dåliga med att ta bilder på sistone.

Blå, blöta berg

Publicerad 2014-02-04 10:33:08 i Allmänt

Idag har vi varit på en tur till Blue Mountains. Som egentligen inte är berg utan en hög platå där vatten har skapat stora dalgångar. Samma som Grand Canyon i USA men inte lika stort och inte lika mycket vatten som rinner igenom. Vi tog en billig guidad tur, förmodligen den billigaste. Av vår erfarenhet så brukar det inte vara så mycket guidande utan man blir mest skjutsad runt till de mest kända platserna utan att man behöver tänka själv. Naturligtvis var denna tur också så. De började med att guiden var 20min sen till upphämtningen. Sedan väntade en bilresa på dryga timmen innnan vi kom upp till själva parken. Som är en nationalpark för att den duger inget annat till, de går inte bruka jorden där och man kan inte bedriva skogsbruk heller för träden växer inte speciellt bra. Det är kruttorrt i backen. De hade inte regnat på en månad där uppe. Första turen vi gjorde var till ett vattenfall, kommer inte ihåg namnet, och några lookouts med fantastisk utsikt, tyvärr för oss var det lite mulet och naturligtvis var det inte speciellt mycket vatten i vattenfallet. Eftersom det inte regnat på en månad. Kruttorrt som sagt. Nästa stopp på turen var en dalgång med regnskog inklämd mellan eukalyptusskogarna. Man tror att regnskogen är rester från den skog som täckte Australien medan dinosaurierna strövade omkring här för 80 miljoner år sedan. Och vad är väl en regnskog utan regn, det måste ju regna där, och naturligtvis när det inte regnat på en månad och allt är kruttorrt så måste det regna. Så det regnade, himlen öppnade sig och all tillstymmelse till vackra vyer försvann in i en vit vägg av dimma och regn, regn och regn. Britterna som var med på turen klagade på att de hade inte åkt utomlands för att få vädret som de har där hemma, för de blev precis ett sånt väder. Lunchen blev flyttad till en rastplats efter motorvägen men vi hade i alla fall tak över huvudet. Efter lunchen så stod "three sisters" på programmet, naturligtvis såg man inte dem heller utan bara en vit vägg. Guiden släppte istället av oss på en gata med en pub på ena sidan och ett fik på andra. Jag och Moa valde fiket. Sedan åkte vi tillbaka in till Sydney. Tur i oturen var att det sista jag o Moa bestämde oss för innan vi klev ut ur rummet i morse var att packa med regnjackor. Guiden vi hade var dock duktig på språk o geografi, han visste att Umeå låg i norra Sverige, och han kunde en hel del svenska ord, vissa mer användbara än andra.

Varför Blue Mountains kallas Blue Mountains är en historia som ni får ta reda på själv om ni inte vet det, spännande.

Tips, googla följande: Blue Mountains eukalyptus.

Om vädret är bättre imorgon åker vi till Bondi Beach annars går vi på museum.

Feb. 02, 2014

Publicerad 2014-02-02 07:10:22 i Allmänt

Allting är bra med oss här i Sydney, första dagen gick vi en gratis stadsvandring med samma företag som i Melbourne. Även den här vandringen var väldigt bra. Efter vandringen gick vi en snabbsväng på ett konstmuseum. Senare på eftermiddagen satt vi på ett fik när vi fick se 2 polisbilar, 1 polismotorcykel, en ambulans och 2 stycken mindre bussar som det stod "police rescue" på åka förbi. Senare på kvällen läste vi i tidningen att det var en kvinna som blivit överkörd av en buss, föraren hade inte märkt någonting utan vittnen till olyckan fick stoppa bussen. Det hade tagit över 2 timmar att få loss henne, tyvärr avled hon senare av skadorna. Redan i år, på bara 29 dagar som det var när det skrevs i tidningen, har 32 personer dött i trafiken här i New South Wales, delen av Australien där Sydney ligger, uppe i 33 nu med kvinnan här i Sydney. Känns väldigt skönt att vi inte ska köra bil här, då hade nog siffrorna varit ännu högre.

Andra dagen i Sydney tog vi en färja ut till Manly beach för att sola och bada. Vi hann väl vara på stranden i max 45 minuter innan de stängde stranden för bad på grund av farliga strömmar, vi hann såklart inte bada. Men vad gör väl det, imorgon åker vi till Bondi som är den mest kända stranden här i Sydney och där kommer det att bli bad. Vi har även strövat omkring i området som heter The Rocks. De är en av de äldsta stadsdelarna här, och har inte alltid varit så mysigt och trevligt ställe som det är nu. Eller vad sägs om puben som bjöd på varannan öl tills dess att man var så full att man inte längre kunde sitta upp. Då öppnade dom golvluckan under stolen och man hamnade i källaren. Dagen efter kunde man vakna upp på en båt, såld som slav, typ. Vi tog en öl där, sen vågade vi inte beställa nåt mer... Vi kunde ju kanske fått en billig hemresa i och för sig, den tanken slog mig först nu. Vi passade även på att käka känguru på pizza där. Inte konstigare än kebab hemma, men inte gott enligt Moa. Jag ställer mig neutral, pizza är nog inte rätta sättet att dömma kött, det vet alla som käkat typ oxfilé på pizza. Vi vågade dock inte oss på pizzan 'Coat of arms' som hade just djuren i statsvapnet som fyllning. Känguru och emu, en kombination som inte tilltalade oss. Hur gott vore det med tjäder och älg på pizza liksom. Visste ni att den gemensamma nämnaren mellan dessa två djur är att ingen av dem kan backa. De var därför de hamnade på statsvapnet.

Vi har även strosat omkring i Darling Harbour och sett fyrverkerishowen som de har varje helg där. På torsdsg hoppas vi kunna se premiären av Robocop på världens största IMAX bio där i Darling med. På tisdag blir det Blue Mountains över dagen. Och ikväll morsan, ska jag och Moa fira att vi går in i hästens år. (Kinesiskt nyår, största festligheterna utanför Kina tydligen). Du får passa på att ge hästarna där hemma lite extra hö nästa gång du träffar dem. Nu ska vi handla fyra portioner standardmiddagar, de vill säga 8 korvar, 500g pasta en burk tomatsås. Pris per portion: 2 dollar. Lite billigare än att äta på Quay, en standardmiddag där går lös på 175 dollar. I det priset ingår dock att man får en av de vackraste stadsvyerna här i världen, med Harbour bridge till vänster och operahuset till höger samt fyra rätter som är tillagade i en av världens bästa restauranger.

Vill man nöja sig med bara utsikten kan man annars köpa en lägenhet i toastern för nätta 17.000.000 australiensiska dollar (låter bättre om man säger 0.1 miljarder kronor).
Eller så går man till kryssningsterminalen och njuter av utsikten gratis och går sen hem till det underdimensionerade köket i hostelet, slåss om kastruller och gashällar, käkar korv och makaroner till sorlet av fylleskrål. Det är så vi gör.