Moa & Emil

- Följ med oss på en resa

Fraser Island och lite till

Publicerad 2014-03-04 00:12:23 i Allmänt

Nu har vi varit på ett äventyr med fallbjörnar och fyrhjulsdrift. Men vi börjar där vi slutade, i Brisbane. Där stötte vi ihop med två kändisar från Sverige, Ludvig och Annika. De är här och lever livet i orienteringsskogen, jag o andra sidan förstår inte riktigt hur de vågar sig ut bland alla ormar och spindlar. Vi mötes upp på south bank och hängde vid lagunerna där på förmiddan innan vi sökte upp lite mat på en pizzeria för lunch. Självklart är det barbecuesås på pizzorna oavsett om pizzan heter BBQ eller chicken. Här kan man ha barbeque sås på allt. Spännande även med ödlor som springer runt på uteserveringen när man ska käka, gäller att hålla koll på vad som är under bordet. Efter lunchen tog vi oss in till city center, Ludvig och Annika var tvungen att bege sig tillbaka med buss till Bardon för att förbereda orienteringsträningar och jag och Moa var tvungen att gå på sandaljakt. I förra inlägget skrev jag ju att de luktade död om Moas sandaler, dagen efter vi la upp det så dödkonstaterade Moa dem och de fick ett värdigt slut på sitt liv i en soptunna. Att vara på sandaljakt med Moa är inte det lättaste, då Moa-sandaler inte direkt kan plockas från träd utan de kräver yttersta skicklighet i färgsättning, pris och skostorlek från skorna för att de ska bli ett byte för Moas fötter. Det var inget som kathmandu-butiken i Brisbane lyckades uppfylla så vi blev less på sandaler och började jaga telefoner istället för att lyckas ordna upp allt strul med vårt äventyr. Telefon var lättare att hitta då det endast krävdes att den gick att ringa från till ett gratis-nummer se så löste sig de mesta av strulet sig, i alla fall till nästa dag. Sista dagen i Brisbane blev en fixardag, vi bokade bussar och hostel för resten av vistelsen här i Australien och fixade till allt strul kring äventyret. Sedan tog vi en promenad runt i Brisbane och åkte en lite färja på floden som rinner genom staden. På kvällen tog vi oss ut till Bardon då vi blivit bjudna på middag hos familjen som Ludvig och Annika bodde med. Det var en trevlig tillställning där det bjöds på nudelsalad och grillat lamm. Frukt, ost och kex till efterrätt. Det är annat en pasta, korv och tomatsås. Efter det blev vi skjutdade upp till Mt Cootha där man kan se ut över hela Brisbane. Dagen efter var drt bara att packa ihop vårt pick o pack o ta oss vidare till Noosa.

Noosa är en kuststad några mil norr om Brisbane med fina stränder och en nationalpark som man kan traska omkring i. Där använde vi den mesta tiden till att ligga på stranden och bada. Efter två dagar i Noosa drog vi ut på äventyr med Dropbear Adventures. 3-dagar tag-a-long tur på Fraser Island, världens största sandö, nästan helt i sand. Och för att ta sig fram var det fyrhjulsdrivet som krävdes och ibland även lite fart. För att ta oss över till Fraser Island tog vi en färja över från stranden på fastlandet, redan här körde ledbilen fast i den lösa sanden och fick puttas loss. Mycket av det berodde på att bilen hade släp men då funderade vi lite på hur det skulle gå att köra de här tre dagarna när guiden som är van vid sand kör fast.
Vårt äventyr på ön började med att vi tog oss till lägret som skulle vara vårt hem under tiden på ön, här reste vi tälten och åt lunch. Efter lunchen körde Emil bilen för första gången, vi åkte till Lake Wabby. Det är en liten sjö som är över 40 meter djup, här spenderade vi eftermiddagen med att sola och bada. Kvällen spenderades sedan i lägret, under kvällen fick vi se vår första dingo som smög fram när vi började laga middag.

Söndagens äventyr startade 05:30 för vår del då vi klev up för att se solen resa sig ur havet. Tyvärr var det lite moln i vägen så det blev inte en storslagen soluppgång men molnen gav en häftig effekt i sig då mqn såg strålar skina igenom på sina ställen. Efter frukost bar det av till Eli Creek för sol och bad. Eli Creek är en bäck där vattnet kommer från en källa på ön vilket gör att vattnet är otroligt klart och rent. Typ det godaste vattnet vi druckit här i OZ. Man låg och flöt med bäcken till man nådde mynningen i havet. Efter lunchen drog vi vidare till Indian heads, det är ett av de få ställena på ön som inte är sand utan berg. All sand har som fastnat mot berget och byggt upp själva ön. Efter Indian heads åkte vi till champange pool, berghällar som formar små pooler, vågorna från havet sköljer in och fyller på med vatten.
På vägen tillbaka till lägret stannade vi för att kolla. Maheno vraket samt badade i Eli Creek för att skölja av oss saltvattnet. Den här kvällen blev det en väldigt tidig kväll för oss, vi gick och la oss vid halv tio tillsammans med många andra ur gruppen.
Måndagen startades med att packa ihop lite i lägret och sedan bege oss till Central Station, det som förr i tiden var en tågstation från vilken man fraktade stockar ut till stranden. Hit in var det en väldigt skakig åktur på några kilometer, väl framme gick vi en tur i regnskogen tillsammans med myggen. Efter detta fortsatte bilturen pp krokiga skogsvägar till Lake McKenzie, här badade vi i det kristallklara vattnet samt skrubbade oss med sanden. Det här var det sista vi gjorde på Fraser Island och efter det började vi röra oss tillbaka till Noosa. På hemvägen var det lågvatten vilket gjorde att vi kunde köra på stranden hela vägen tillbaka till Noosa.

Igår kväll började Emil skriva på det här inlägget men tog en paus vid halv nio för att vila lite trots att jag sa åt honom att det var en dålig idé. En timme senare försökte jag väcka honom för att han skulle borsta tänderna, då sa han bestämt ifrån att det skulle han inte göra. Emil vaknade först vid 7 i morse och undrade varför jag aldrig väckte honom igår kväll, vi var alltså rätt trötta eftet helgens äventyr. :)
Idag ska vi byta vandrarhem här i Noosa, sedan är planen att bara ligga på stranden. Imorgon bitti tar vi bussen upp till Rainbow beach där vi ska bo i två nätter, ett väldigt litet ställe där det tydligen inte händer nånting men det finns väldigt fina stränder.